موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک یا موشن گرافی، ویدیویی کوتاه حاوی یک محتوا یا پیام است که به‌صورت متحرک و گرافیکی به نمایش گذاشته می‌شود. ترجمه فارسی Motion Graphic «گرافیک متحرک» است. و ساختار آن از مجموعه طرح‌های گرافیکی که به آنها حرکت داده شده است تشکیل می‌شود. از این روش معمولاً برای

موشن گرافیک یا موشن گرافی، ویدیویی کوتاه حاوی یک محتوا یا پیام است که به‌صورت متحرک و گرافیکی به نمایش گذاشته می‌شود. ترجمه فارسی Motion Graphic «گرافیک متحرک» است. و ساختار آن از مجموعه طرح‌های گرافیکی که به آنها حرکت داده شده است تشکیل می‌شود. از این روش معمولاً برای انتقال یک محتوای خاص در مدت زمان کوتاه استفاده می‌شود.

یک تصویر گرافیکی ثابت هم می‌تواند پیام شما را منتقل کند، اما قدرت و تأثیرگذاری که یک تصویر متحرک گرافیکی دارد، تصویر ثابت ندارد. امروزه در کنار رشد روزافزون سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و زمان کمی که کاربران آنها دارند، نیاز به محتوای تصویری کوتاه بیشتر از همیشه حس می‌شود، به‌همین‌دلیل استفاده از موشن گرافیک بسیار گسترش یافته است

از این ابزار می‌توان برای تولید گستره‌ی وسیعی از انواع ویدیوها ازجمله ساخت تیزر تبلیغاتی، ساخت استوری اینستاگرام، ساخت اسلایدشو، ساخت لوگوموشن، ساخت پروموشن، ساخت ویدیوی تبلیغاتی و… استفاده کرد که در ادامه درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد.

 

انواع موشن گرافیک

همان‌طور که گفتیم، موشن گرافیک در انواع مختلفی تولید می‌شود. هریک از این انواع، براساس نوع کاربری موردنظر شما انتخاب می‌شود. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین آنها را برای شما مثال خواهیم زد.

تیزر تبلیغاتی و معرفی محصول

یکی از کاربردهای رایج این ابزار، استفاده از آن در ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای معرفی یک محصول است. شما با استفاده‌ی هوشمندانه از عناصر تصویری و صوتی، می‌توانید در مدت چند ثانیه محصول خود را به بهترین و زیباترین روش ممکن به مشتریان خود معرفی کرده و فروش خود را افزایش دهید. مطمئناً یک متن تبلیغاتی که کمتر کسی حوصله‌ی خواندن آن را دارد، نمی‌تواند جایگزین یک ویدیوی کوتاه چند ثانیه‌ای زیبا شود.

معرفی رابط کاربری سایت یا اپلیکیشن

اگر شما طراح اپلیکیشن هستید و قصد معرفی و نمایش عملکرد آن را دارید، بهترین گزینه استفاده از موشن گرافیک است. زمانی که کاربران در مدت چند ثانیه بتوانند منوها و فضای کاری اپلیکیشن را به‌صورت متحرک مشاهده کنند، مطمئناً در تشویق آنها به نصب آن اپلیکیشن بسیار تأثیرگذار خواهد بود. این امر درمورد سایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف نیز صدق می‌کند.

لوگو متحرک

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای موشن گرافیک در ساخت لوگوی متحرک است. مطمئناً وقتی عناصر گرافیکی لوگوی شرکت شما به‌صورت متحرک و با افکت‌های زیبا در کنار هم قرار می‌گیرند و درنهایت لوگوی شما را تشکیل می‌دهند، جذابیت بیشتری از یک لوگوی ثابت و بی‌روح دارد. این امر، علاوه بر جانبخشی به لوگو و درپی آن تزریق روح فعال بودن شرکت شما به مشتری، کلاس کاری شما را نیز بالا می‌برد.

آموزش طرز استفاده از محصول

شما می‌توانید به‌راحتی و طی چند ثانیه و فقط با نمایش چند تصویر متحرک، طرز استفاده یا طرز عملکرد یک محصول را به مشتری نمایش دهید. در زمانه‌ای که کاربران فرصت مطالعه‌ی متن را ندارند، این می‌تواند بهترین و مؤثرترین گزینه برای جذب آنها باشد.

ساخت استوری اینستاگرام

امروزه که استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام افزایش یافته است، ساخت استوری‌های شخصی و تجاری زیبا یکی از دغدغه‌های کاربران آن است. شما می‌توانید موشن گرافیک‌های زیبای خود را از مجموعه عکس‌ها و ویدیوهای خود طراحی کرده و آنها را همراه با یک موسیقی زیبا و دلنشین با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک گذاشته و فالوورهای بیشتری را به پیج خود جذب کنید.

نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک

برای ساخت یک موشن گرافیک حرفه‌ای از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌شود. این نرم‌افزارها حجم زیادی دارند و برای اجرا به سخت‌افزارهای قوی نیاز دارند. ضمن اینکه لازم است برای هر نرم‌افزار دوره‌های آموزشی طولانی مدتی را گذراند تا به‌خوبی به آنها مسلط شد. ازجمله نرم‌افزارهای موردنیاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ادوبی افتر افکت Adobe After Effects
  • ادوبی پریمیر Adobe Premiere
  • ادوبی فتوشاپ Adobe Photoshop
  • ادوبی ایلوستریتور Adobe Illustrator
  • ادوبی انیمیت Adobe Animate
  • مایا Autodesk Maya
  • تری دی استودیو مکس 3DS Max
  • اپل موشن Apple Motion
  • فاینال کات پرو Final Cut pro
  • اوید اکسپرس Avid Xpress
  • و…

ساخت آنلاین موشن گرافیک

احتمالاً با مطالعه‌ی بخش قبلی و آشنایی با بخشی از نرم‌افزارهای موردنیاز برای ساخت موشن گرافیک دچار ناامیدی شده باشید. چرا که استفاده از این نرم‌افزارها علاوه بر نیاز به داشتن یک سیستم قوی، لازم است که مدتی طولانی وقت بگذارید تا آنها را آموزش ببینید. اما نگران نباشید، یک راه‌حل بسیار آسان و بدون نیاز به هیچ سیستم خاص سخت‌افزاری نیز وجود دارد که می‌توانید به‌صورت آنلاین و رایگان از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید تمام مراحل ساخت یک موشن گرافیک را به‌صورت آنلاین و در سایت flatrender.ir انجام دهید. سایت فلت رندر یک ویدیوساز آنلاین است که شما می‌توانید براساس نیاز خود و با استفاده از قالب‌های آماده‌ای که مطابق با نیازهای مختلف از پیش طراحی شده است، پیام و محتوای موردنظر خود را به یک ویدیوی زیبا و شکیل همراه با افکت‌های فوق‌العاده تبدیل کنید. شما می‌توانید تمامی مراحل تولید ویدیوی شخصی خود را به راحتی و تنها با چند کلیک به سرانجام برسانید و رؤیاهای خود را تجسم ببخشید.

 

جمع بندی

در این مقاله شما را با موشن گرافیک، انواع آن و نرم‌افزارهای موردنیاز برای تولید آن آشنا کردیم. ضمن اینکه یک ابزار آنلاین رایگان به‌نام ویدیوساز فلت رندر نیز به شما معرفی کردیم تا نیازی نباشد خود را درگیر آموزش‌های طولانی‌مدت و صرف هزینه‌های سنگین کنید. این ویدیوساز آنلاین تمامی نیازهای شما را پاسخگو است و فقط کافی است کمی خلاقیت به‌خرج دهید.

نظرات :